STATUT
FUNDACJA PSI AZYLEK – ZWIERZĘTA W POTRZEBIE
Postanowienia ogólne
- 1
- Fundacja pod nazwą „Fundacja Psi Azylek”- zwierzęta w potrzebie, zwana dalej Fundacją ustanowiona przez Irenę Nowak
zwaną dalej Fundatorką, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Krzysztof Hończak w Kancelarii Notarialnej w Dębicy ul. Głowackiego 31 w dniu 2017-12-20 i działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj.: Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
- Fundacja jest organizacją użyteczną społecznie, pomagającą rozwiązywać szeroko pojęty problem bezdomności zwierząt.
- Fundacja podejmując jakiekolwiek działania, w szczególności wobec swoich członków, wolontariuszy, pracowników lub innych osób bliskich, jest zobowiązana przestrzegać przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
- 2
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
- 3
Siedzibą Fundacji jest miejscowość Pustków-Osiedle.
- 4
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- 5
Ministrem właściwym ze względu na zakres swojej działalności oraz cele Fundacji jest Minister właściwy do spraw środowiska.
- 6
Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady i filie.
- 7
Fundacja posługuje się pieczęcią Fundacji.
- 8
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i zasłużonymi dla Fundacji.
Cele i zasady działania fundacji
- 9
Celami Fundacji są:
- Działanie na rzecz humanitarnego traktowania zwierząt, w szczególności poprzez organizowanie i prowadzenie edukacji pro zwierzęcej, pro zwierzęcy lobbing, współpracę z organizacjami propagującymi humanitarne traktowanie zwierząt.
- Niesienie pomocy zwierzętom skrzywdzonym i porzuconym, w szczególności poprzez umieszczanie ich w schroniskach, udzielanie pomocy placówkom i osobom fizycznym służącym zwierzętom bezdomnym, współpracę z placówkami i osobami fizycznymi niosącymi pomoc zwierzętom bezdomnym, działalność adopcyjną (znajdowanie zwierzętom nowych opiekunów).
- Wszelkie działania w zakresie zwalczania zjawiska bezdomności zwierząt, w szczególności poprzez propagowanie wiedzy o sposobach ograniczania populacji zwierząt oraz realizację programu sterylizacji i kastracji.
- Zwalczanie przejawów znęcania się nad zwierzętami.
- Ochrona środowiska i ochrona zwierząt.
- Wszelkie działania nie wymienione w punkach 1-5 mogące w przyszłości wyniknąć z szeroko rozumianej działalności Fundacji, w tym kształtowaniu pro zwierzęcych postaw obywateli.
- 10
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Ochronę środowiska i ochronę zwierząt, a w szczególności:
- współpracę i wspieranie placówek i osób fizycznych niosących pomoc zwierzętom bezdomnym, skrzywdzonym i porzuconym (schronisk), znajdowanie zwierzętom nowych domów,
- działania zmierzające do ograniczenia populacji zwierząt niechcianych, szczególnie realizowanie programu sterylizacji i kastracji,
- zbieranie środków finansowych i rzeczowych na potrzeby Fundacji,
- organizowanie akcji propagandowych i edukacyjnych służących budowaniu społecznej świadomości o prawach zwierząt, przyczynach bezdomności, sposobach rozwiązywania tego problemu, korzyściach płynących z zabiegów sterylizacji i kastracji,
- współpracę z instytucjami państwowymi, samorządowymi, organizacjami pozarządowymi oraz osobami fizycznymi, których celem jest niesienie pomocy zwierzętom bezdomnym i skrzywdzonym oraz innymi organizacjami, współpraca z którymi może przyczynić się do realizacji celów statutowych Fundacji,
- zwalczanie przejawów znęcania się nad zwierzętami, w szczególności poprzez podejmowanie interwencji w obronie praw zwierząt, składanie zawiadomień o popełnionych przestępstwach, występowanie w sądach oraz przed innymi władzami i organami w sprawach z zakresu ochrony praw zwierząt, współdziałanie z właściwymi organami i instytucjami w wykrywaniu i zwalczaniu przestępstw i wykroczeń wymierzonych w prawa zwierząt,
- pro zwierzęcy lobbing,
- prowadzenie działalności adopcyjnej,
- współpracę z policją i strażą miejską,
- inne działania zmierzające do realizacji statutowych celów Fundacji,
- nabycie nieruchomości celem budowy i prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt i hotelu dla zwierząt,
- stworzenie i pomoc w prowadzeniu Gospodarstwa Spokojnej Starości dla zwierząt seniorów, inne działania zmierzające do realizacji zadań statutowych Fundacji nie wymienione w 10 punkt 1 lit. a-l
- Fundacja realizować będzie swoje cele statutowe przez nieodpłatną działalność, którą stanowić będzie:
- organizowanie festiwali, wystaw, sesji naukowych, seminariów, imprez, akcji promocyjnych, eventów, szkoleń, konferencji, seminariów, warsztatów, działań marketingowych oraz spotkań tematycznych,
- organizacja imprez masowych, happeningów ulicznych, performance’ów i zawodów sportowych, organizacja zajęć z tematyki ochrony zwierząt,
- organizowanie festiwali, wystaw, sesji naukowych, seminariów, imprez, akcji promocyjnych, eventów, szkoleń, konferencji, seminariów, warsztatów, działań marketingowych oraz spotkań tematycznych,
- organizacja imprez masowych, happeningów ulicznych, performance’ów i zawodów sportowych, organizacja zajęć z tematyki ochrony zwierząt,
- organizację spektakli, koncertów oraz imprez o charakterze publicznym,
- organizowanie i prowadzenie jednostek służących aktywności społecznej, ośrodków szkolenia i innych,
- prowadzenie warsztatów o charakterze edukacyjnym poprzez organizowanie konkursów,
- współpraca z podmiotami krajowymi oraz zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami i organizacjami kulturalnymi, oświatowymi, rządowymi, samorządowymi i pozarządowymi,
- udział w realizacji programów samorządowych i rządowych oraz projektów sfinansowanych środkami zewnętrznymi , wspierającymi finansowo realizacje celów statutowych fundacji.
- promocji i organizacji wolontariatu,
- współpraca z jednostkami zagranicznymi o podobnym profilu i misji w myśl szeroko pojętej integracji europejskiej
- działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy pomiędzy społeczeństwami, prowadzenia akcji i zbiórek charytatywnych.
- 11
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji, których działalność jest zbieżna z celami statutowymi Fundacji.
Majątek i dochody Fundacji
- 12
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 500 zł (słownie: pięćset złotych) wpłaconej przez Fundatora oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- 13
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- Darowizn (w tym bazarków), spadków, zapisów,
- Dotacji i subwencji oraz grantów,
- Dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- Dochodów z majątku Fundacji,
- Innych źródeł przewidzianych przepisami prawa.
- 14
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkodawców i donatorów,
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji,
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili złożenia tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe,
- Dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji,
- Dochód Fundacji po pokryciu kosztów działalności jest w całości przekazywany na realizację celów statutowych.
- 15
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- 16
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe według zasad obowiązujących osoby prawne.
- 17
Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanymi dalej „osobami bliskimi”.
- 18
Zabrania się przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, a w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- 19
Zabrania się wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
- 20
Zabrania się zakupu towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich osoby bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż ceny rynkowe.
Władze Fundacji
- 21
- Władzę w Fundacji sprawuje Zarząd Fundacji oraz Rada Fundacji.
- Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż 5-ciu osób powoływanych przez Fundatora na trzyletnią kadencję.
- Fundator może zasiadać w Zarządzie Fundacji.
- Pierwszy skład Zarządu powołuje Fundator. Następnych członków Zarządu, na miejsce osób, które przestały pełnić te funkcje lub w przypadku poszerzenia składu Zarządu Fundacji, powołuje swoją decyzją Rada Fundacji.
- Zarząd wybiera ze swego grona prezesa oraz dwóch do czterech członków zarządu. Zarząd może powołać ze swego grona wiceprezesa i skarbnika.
- Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji przez Fundatora w drodze uchwały przyjętej jednogłośnie.
- Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwa skarbowe.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
- Utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- Śmierci członka.
- 22
- Zarząd Fundacji zbiera się przynajmniej 2 razy do roku, posiedzenia zarządu mogą odbywać się wirtualnie z wykorzystaniem dostępnych mediów (np. Skype, Messenger itp.).
- Zarząd Fundacji zwołuje Prezes z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zarządu – konieczne jest poinformowanie wszystkich członków Zarządu przynajmniej z czternastodniowym wyprzedzeniem.
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu. Za ważnie oddany uważa się także:
- Głos oddany podczas wideokonferencji,
- Głos oddany za pośrednictwem internetu,
- Głos oddany za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz innych środków przekazywania informacji na odległość.
- Zarząd co pół roku zobowiązany jest przygotować sprawozdanie z działalności fundacji oraz sprawozdanie finansowe i przedłożyć je Fundatorowi.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- 23
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- Uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- Uchwalanie regulaminów,
- Sprawowanie zarządem majątku Fundacji,
- Ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
- Podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach dotyczących działalności Fundacji, w tym w sprawie połączenia z inną Fundacją oraz likwidacją Fundacji,
- Przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- Zmiana statutu Fundacji,
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- Nadzór nad działalnością Fundacji.
- 24
- Organem kontrolnym Fundacji jest Rada Fundacji powoływana przez Fundatora na trzyletnią kadencję.
- Fundator może być członkiem Rady.
- Pierwszy skład Rady powołuje Fundator.
- Członkowie Rady Fundacji:
- Nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, pozostawać w odległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu,
- Nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
- Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów (podróży) lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
- Rada Fundacji składająca się z 2-5 osób wybiera ze swojego składu Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić te funkcje lub w przypadku poszerzenia składu Rady Fundacji, powołuje swoją decyzją Rada Fundacji.
- Rada Fundacji podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji. W razie równowagi przeważa głos prowadzącego obrady. Za ważny oddany głos uważa się:
- Głos oddany podczas wideokonferencji,
- Głos oddany za pośrednictwem internetu,
- Głos oddany za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz innych środków przekazywania informacji na odległość.
- Posiedzenia rady Fundacji odbywają się co najmniej raz na pół roku. Posiedzenia Rady mogą odbywać się drogą wirtualną z wykorzystaniem dostępnych mediów (np. Skype, Messenger itp.)
- Posiedzenia mogą być zwoływane na wniosek Przewodniczącego Rady, Fundatorów lub Zarządu.
- Posiedzenie prowadzi Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.
- W posiedzeniach Rady Fundacji uczestniczy Fundator oraz członkowie zarządu.
- Posiedzenie, którego przedmiotem jest rozpatrzenie i zatwierdzenie bilansu oraz rachunku zysków i strat powinno odbyć się w ciągu 6 miesięcy po upływie roku obrachunkowego.
- Rada Fundacji sprawuje stały nadzór nad działalnością Fundacji we wszystkich dziedzinach jej działalności.
- W celu wykonania swoich obowiązków Rada Fundacji może badać wszystkie dokumenty Fundacji, żądać od Zarządu i pracowników sprawozdań i wyjaśnień oraz dokonywać rewizji stanu majątku Fundacji.
- Do obowiązków Rady Fundacji należy ponadto:
- rozpatrywanie i opiniowanie planów finansowych i rzeczowych Zarządu oraz sprawozdań z ich realizacji,
- ustalanie kierunków i form działania Fundacji,
- realizacja innych zdań Fundacji związanych z jej statutowym celem,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych i udzielanie absolutorium Zarządowi.
- Rada Fundacji może:
- podejmować decyzje we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Zarządu postanowieniem niniejszego Statutu,
- wskazywać zarządowi priorytety w bieżącej działalności Fundacji ,
- opiniować priorytety działań,
- proponować zmiany w statucie Fundacji.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka.
Sposób reprezentacji
- 25
Do składania oświadczeń w imieniu Fundacji upoważniony jest Prezes Zarządu działający samodzielnie lub w przypadku jego nieobecności – Wiceprezes Zarządu działający wspólnie ze skarbnikiem.
Członek ma obowiązek działać w porozumieniu z Zarządem jako całością.
Zmiana statutu
- 26
- Zmiana statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celu Fundacji.
- Zmiany w statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji na wniosek któregoś z jego członków, na wniosek Rady Fundacji lub wniosek Fundatora. Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy czym dla uzyskania quorum niezbędna jest obecność przynajmniej dwóch członków Zarządu. W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa.
- Zmiany mogą być dokonywane w każdym czasie.
Połączenie z inną fundacją
- 27
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- 28
Decyzję o połączeniu z inną fundacją podejmuje Zarząd Fundacji na wniosek któregoś z jego członków, na wniosek Rady Fundacji lub na wniosek Fundatora. Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy czym dla uzyskania quorum niezbędna jest obecność przynajmniej dwóch członków Zarządu. W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa.
Likwidacja Fundacji
- 29
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidator Fundacji zwołuje i odwołuje Zarząd Fundacji.
- 30
Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji jednomyślną uchwałą, zwykłą większością głosów, przy czym dla uzyskania quorum niezbędna jest obecność przynajmniej dwóch członków Zarządu.
- 31
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w RP fundacji o zbliżonych celach.
Postanowienia końcowe
- 32
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd.
- 33
Członkowie władz Fundacji nie ponoszą odpowiedzialności materialnej swoim majątkiem za zobowiązania Fundacji.
- 34
Zmiany w statucie wynikające z powołania organu nadzorującego Zarząd Fundacji oraz z dostosowania jej do nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wchodzą w dniu wpisania tych zmian do Krajowego Rejestru Sądowego.